
 
Kurderne har mistet deres TV-station  
 
Shakhawan Shorash.  
Staten, 1.årgang nr.3, Onsdag, den. 5. 5. 99 
 
Storbritanniens TV-myndighed, ITC ( Independent Television Commission ) lukkede den 
kurdiske TV station, MED-TV fredag den 23. april. 1999. 
MED-TV ´s studie ligger i Belgien, og den sender kurdiske programmer 18 timer dagligt. 
Programmerne transmitteres fra London via satellit til omkring 30 millioner kurdere i og 
udenfor det ikke anerkendte Kurdistan. 
ITC indragede sendetilladelsen, fordi udsendelserne indeholdt “erklæringer, som er 
egnede til at opfordre forbrydelse eller uorden”, siger ITC. 
Tyrkiet betragter begivenheden som en diplomatisk sejr og  hilser beslutningen, som 
resultat af et massivt tyrkisk pres for at lukke TV-stationen, mens ITC nægte at der har 
været nogle politiske pres. Tyrkiet har siden MED-TV´s fødsel 1.maj. 95  forsøget at 
lukke TV-kanalen. Efter en møde med den britiske udenrigsminister Robin Cook i 
begyndelsen af marts erklærede Tyrkiets udenrigsminister Ismail Jem, at de var blevet 
enige om at lukke MED-TV. 
Det var ikke første gang Tyrkiet prøvede på den slags.  
I 1957 lykkedes det for Tyrkiet at lukke en kurdisk radio-station i Cairo.  
I 1991 havde Tyrkiet også prøvet på at lukke en anden kurdisk radio, der udsendtes i 
USA, men det lykkedes ikke dem at få den lukket, da  radio-stationen tilhørte USA, som 
et resultat af Golfkrigen var det efter USA´s eget ønske , at kurderne skulle have deres 
egen radio-station. Radio-stationen udsender stadigvæk sine programmer 2 time dagligt. 
Tyrkiet beskyldte hele tiden TV-stationen Med-TV for at være  PKK´s ( Kurdistans 
Arbejderparti ) talerør, som ville fremme PKK´s formål.  
PKK er en kurdisk politisk parti, der kæmper for et selvstændigt Kurdistan.  
Den tyrkiske ambassade i Danmark sagde i en officiel erklæring, at “MED-TV var en 
propaganda station, der forsøgte at fremme en voldelig, marxistisk revolution i Tyrkiet”.   
Midt i marts lagde ITC pres på MED-TV, og MED-TV reagerede med at fyre tre 
journalister, der stod bag “et interview med en af PKK´s ledere”. Med-TV synes ikke, at 
lukningen er berettiget, og de mener, at lukningen skyldes politisk pres fra Tyrkiet. 
 
MED-TV´s programmer udgjorde børneprogrammer, nyheder, musik, underholdning, 
film og debatprogrammer. Blandt debatprogrammerne var der selvfølgelig politiske 
debatter og diskussioner om kurdernes da- og nuværendes undertrykkelse af de lande, der 
har besat Kurdistan dvs. Tyrkiet, Iran, Irak og Syrien.  
 
Over hele Europa protesterer kurdere mod lukningen af  TV-stationen, og de er ikke 
alene. 
Knud Vilby, formand for Dansk Forfatter Forening, udtrykker at lukningen er endnu en 
krænkelse af etniske minoriteters ret til frit at modtage og sende information.     
Lars Poulsen, forbundsformand for Dansk Journalistforbund, påpeger at der er et klart 
behov for et medie, hvor kurdiske synspunkter bliver høret. 



Aidan White, generalsekretær for The International Federation of Journalist, IFJ, der 
repræsentere mere end 450.000 journalister verden over, protesterer mod ITC´s 
beslutning og mener at beslutningen er truffet efter en henvendelse fra Tyrkiet. Der er 
flere tilsvarende protester og bekymringer om lukningen. 
 
Der er ingen tvivl om at MED-TV har hjulpet med at styrke det kurdiske sprog og den 
kurdiske kultur, som har en kolossal betydning for kurdernes overlevelse som en nation 
uden egen stat. En nation, der hele tiden bliver truet af udslettelse og udryddelse. 
ITC påstår, at beslutningen skyldes ikke politisk pres, mens reaktionerne viser noget 
andet. 
Hvis ITC har ret i, at der har ikke været politisk pres, kunne ITC  ikke have lade sige nøje 
med en måske “stor” bøde fremfor at lukke TV-stationen og udelukke en hel nation af 
deres eget TV ? 
Lukningen af  MED-TV er den første TV-station, der bliver lukket af ITC. 
Hvis der er et politisk pres bag lukningen af MED-TV, så sættes atter spørgsmålstegn ved 
de vestlige landes demokrati og deres måder at demokratiser verden på ..  
 
 
 
 
 
Kilde: 
1. Ussing, Anne-Line, journalist studerende ved OU. Raport, Kurdernes stemme kvalt. 
2. Jyllandsposten lørdag, den.24. april. 1999 
3. En protest erklæring af Den Kurdiske Forening i London. 


